Deze site probeert de lachwekkende misstanden rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

Na de Maaslijn heeft men ook in Groningen bij Arriva last van sardientjes. Uit RTV-Noord: GRONINGEN - Overvolle treinen op het traject Roodeschool - Groningen zorgen voor veel irritatie onder reizigers. Meer lezen:

En RTV-Noord geeft ook zelf de oplossing zonder het zelf te weten. Op de foto, waarop natuurlijk een dikke (C) staat, zijn naast een Arriva-GTW-treinstel op de achtergrond een stel windturbines te zien. Maar de beperking van de media en de politiek zorgen er voor dat er nooit een oplossing gevonden wordt. De Zwitsers vegen hun kont af met media en rechtse politiek

Zoals al meer aangegeven, een treinstel kun je niet zomaar verlengen en of inkorten. Met de trein in het volgende filmpje kan dat wel. 13 bakken in deze trein. Allen met een verschillende bouwdatum. Bekijk ook de andere fimpjes met ook daar materieel van verschillende bouwdatum. Bv hoe de Zwitsers een dubbeldekker in elkaar plakken, of een regionale trein.

NS, Veolia, Connexxion en Arriva smijten aan het eind van de levensduur een compleet treinstel weg. Poundfoolish & pennywise.


Hopelijk komen media en politiek daar ooit nog es achter.

De trein is altijd goedkoper. Nemen we als voorbeeld de nieuwe treinstellen GTW 2/6 van Veolia. De aanschafprijs van dit treinstel is 3 miljoen euronen, een smak geld, maar als dat opgebracht wordt door de 102 personen die zo'n treinstel plaats biedt, rollen er toch andere bedragen uit. Zeker als je bedenkt dat er zo'n 15 slagen per dag gemaakt worden.

Als we uitgaan van volle bezetting worden er per dag dan ook ruim 1500 personen vervoerd. 3 miljoen gedeeld door 1500 is slechts 2000 euronen. Dat is natuurlijk niet in één dag op te brengen en dat hoeft ook niet. Je mag daar in het spoorbedrijf rustig 40 jaar of meer over doen. Voor een smalspoorlijn als de Rijnlijn zijn deze bedragen nog lager.

Reken dat om naar de aanschafprijs van een auto dan kom je op gemiddeld 8000 euronen. Met hetzelfde comfort en ook nog duurzaam en een levensduur van 40 jaar? Eén nadeel, je mag de trein niet mee naar huis nemen om er mee op te scheppen bij de buren.

De trein kan goederen- en personenvervoer combineren, is dus altijd groener omdat in één en dezelfde trein goederen- en personenwagens kunnen rijden. Hoe ecologisch de trein is, kun je hier berekenen bij Ecotransit:  (Meer info):

Eenzelfde berekening kun je voor het personenvervoer maken bij Ecopassenger: (Meer info):


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
ShoutboxShoutboxShoutboxShoutboxShoutboxMail