Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

8-11-2012. De NOS bericht: In Nijmegen is bij energieleverancier Electrabel een ontploffing geweest in een ketel van de elektriciteitscentrale. Volgens Electrabel komt er stoom uit de ketel, die wordt gebruikt bij de opwekking van elektriciteit. Lees meer:

En er is meer onheil: Er dreigt inmiddels een tweede storm.

Uit Onweer-online: Mogelijke Noreaster kan problemen gaan opleveren voor de oostkust van de USA

Een tweede en winterse storm zal problemen kunnen gaan opleveren voor de al reeds teteisterde oostkust van de USA. Meteorologen voegen hier wel aan toe, dat men zich nog geen echte zorgen hoeven te maken. De storm staat pas over 6 dagen op de kaarten. De kans bestaat, dat de verwachtingen en modellen veranderen in het begin van volgende week. Lees meer:

Al Gore komt aardig in de richting van z'n voorspelling, "An inconvinient truth". Duidelijk is dat het grootschalig "gedoe" op z'n eind loopt. En het kan ook kleiner. Als deel van het kombikraftwerk leveren naast de talloze microwkk's ook windturbines hun aandeel in de stroomvoorziening.

Turbinevermogen en opbrengst

De energie-opbrengst van een windturbine is evenredig met het kwadraat van de rotordiameter en de derde macht van de gemiddelde windsnelheid.

7,5 MW turbines E126 Estinnes windpark op 10 oktober 2010, voltooid

Een standaard windmolen met 2 of 3 wieken, met een diameter van 40 m en een masthoogte van 50 m, kan bij een optimale windsnelheid (windkracht 6) 500–750 kW leveren. Een grotere windmolen met een rotordiameter van 60 m en een masthoogte van 70 m kan een vermogen hebben van 1 tot 1,5 MW. Bij zeer grote rotordiameters neemt de efficiëntie niet af, maar wordt de windmolen ontworpen voor een lager toerental. De snelheid van de uiteinden van de wieken moet hooguit ongeveer 75 m/s worden, omdat daarboven geluid een probleem wordt. In de periode 1980–2008 is de "standaard" windmolen steeds groter geworden. Als "meest verkocht model" als standaard wordt gehanteerd, dan is dat anno 2008 een windmolen met een masthoogte van 70 tot 108 m en een generator vermogen van 2 tot 3 MW. Types met een generator vermogen tot 6,15 MW (6M van REpower) en tot 7,58 MW[5] (E-126 van Enercon) zijn al als serieproduct op de markt. De rotor diameter van een windmolen hangt af van het generator vermogen. de masthoogte en het windregime ter plaatse. Aan de kust waait het op 100 m wat harder dan in het binnenland. Daardoor hebben windmolens verder weg van de kust een hogere mast en of langere wieken. Lees meer:

Op het Nederlandse spoor kent men twee soorten treinstellen die in verschillende samenstelling op de baan verschijnen.

Het vermogen van de hiernaast getoonde "oude" sprinter is pakweg 1200 KW. Deze worden gaandeweg steeds meer ingezet.

Uit Arnhem nieuws: Eind 2014 vier Sprinters tussen Arnhem en Wijchen

Arnhem -Het College van Bestuur van de stadsregio heeft ingestemd met de planstudie voor het keerspoor bij station Wijchen. Op 20 december wordt de Stadsregioraad gevraagd € 11 miljoen beschikbaar te stellen voor de aanpassingen bij station Wijchen. Als alles volgens planning verloopt, kunnen er vanaf eind 2014 vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Arnhem gaan rijden. 
Lees meer:

In de daluren rijdt dit materieel voor de helft bezet. Dat geldt ook voor het hiernaast getoonde GTW-materieel. Het vermogen het hiervan is pakweg 750 KW. Lees meer:

Beide "tweettjes" hebben in dat geval vermogen over. In de spits kan dan een versterkingswagen aangehangen worden en in de daluren een containerwagen.

Dit als alternatief voor de omvallende vrachtwaggels.

Net als deze twee "dametjes" op het Arnhems station, die de hele dag lopen te niksen. Net als hun vier mannelijke collega's op het perron er naast. Maken een hoop lol en kabaal.

Voor hen een nieuwe taak:

Het samenstellen van treinen. Om dit werk te vergemakkelijken kan de nu aanwezige automatische koppeling vervangen worden door de C-Akv-koppeling die weer past op de SAB WABCO koppeling die al gebruikt werd in de grensoverschrijdende ertstreinen. Hier is de C-Akv-koppeling al in gebruik.

De Russische spoorwegen hebben al tientallen jaren succes met deze koppeling en nieuwe lokomotieven als de Vectron lokomotief kunnen probleemloos hiermee uitgerust worden. Zodat deze de hierboven genoemde containerwagens naar de opstelsporen kunnen brengen.

Hier staan de dametjes klaar die ook op de stationssporen assisteren bij het aan- en afkoppelen van de versterkings- of containerwagens. De winkeltjes op de stations moeten tenslotte ook bevoorraad worden.

Uit Treinennieuws.nl: Railpool ontvangt eerste Vectron locomotief.

In aanwezigheid van de Beierse minister van Economische Zaken Martin Zeil, heeft Siemens vandaag de eerste locomotief van het type Vectron afgeleverd. In een formele ceremonie nam de in München gestationeerde locomotief-verhuurder Railpool, de eerste van de aan het einde van 2010 bestelde zes locomotieven bij Siemens, in ontvangst. Lees meer:

Maar het kan ook kleiner. Hier rechts het Wageningse busstation.

Er staat ook een vrachtwaggel (nog niet omgevallen). Hier reed ooit een tram. De buschauffeur weet het nog. Maar over het roetfilter op z'n voordeur weet ie niets. Ook niet over dat z'n bus (lijn 86) het grootste gedeelte samen met bus 51 rijdt. Combineren, zoals een tram dat kan.... Combineren met een goederenwagen, dat gaat hem helemaal boven z'n pet.

De hele materie is op deze site al eens aangesproken. Maar ondanks een tijdelijk twitteraccount, waar ook Ingrid Thijssen
Twee vervoerders op één stukje spoor introduceert gedoe. Daardoor slechter en duurder voor reiziger en belastingbetaler.

is benaderd, blijft men vasthouden aan het personenvervoer per trein en vrachtvervoer over de weg. Ook diverse hotemetoten (bv een boswachter van Staatsbobeheer) weten niets van Peakoil. Dit geeft hoop voor de toekomst.

Die gaat er dan totaal anders uit zien!

An Inconvenient Truth is de gefilmde presentatie waarmee Al Gore de wereld rondtrok om zijn ongerustheid te ventileren over klimaatverandering en het bagatelliseren van de risico's door politici. Hij gebruikt daarvoor indringende beelden van gevolgen van orkanen, gletsjers die in zee storten en effecten van verdroging en verwoestijning. Met een kaart laat hij zien dat ongeveer de helft van Nederland onder water zou verdwijnen als gevolg van de opwarming van de Aarde.
Dit gaat dan aardig in de goede richting!


De mens is een dier dat democratisch zijn eigen slachter kiest.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.