Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

Spoorwegen, klucht in episoden. 16-2-2012: UIt RNW wereldkrant: Normale dienstregeling moet HSL-Zuid redden. Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) krijgt van de Tweede Kamer groen licht voor haar afspraken met de NS over de HSL-Zuid. Deze hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda wordt onderdeel van de gewone dienstregeling. Daarmee is volgens de minister een miljardenstrop voorkomen en kan de trein gewoon blijven rijden.

En dat is precies zoals de Duitsers dat ook doen. Een Hoge Snelheids Trein (HST) zal toch ooit op een normaal station moeten beginnen. Daar komen ook de reizigers aan die daar overstappen op een HST. Dat de HST daana een apart tracé krijgt is evident. Ook het onderhoud zal via het gewone net moeten. In Nederland is dat extra gecompliceerd omdat er 1500 volt op de bovenleiding staat. Dat is te weinig voor een HST. Het tracé van de HST loopt via diverse blokken met deze "lage" spanning. In Amsterdam begint het er al mee. In Rotterdam zal het ook via zo'n blok moeten. En daarmee komen we weer op de onkunde onder politici, van welke signatuur dan ook. Met name Farshad Bashir, die in z'n jeugd door z'n afkomst nooit met treintjes gespeeld heeft en dus de mogelijkheden niet kent. Voor deze technisch beperkte onbenullen, die niet verder komen dan een wegvoertuig (al dan niet elektrisch) een korte cursus:

Een trein bestaat uit diverse modulen die aan elkaar gekoppeld kunnen worden. In Nederland is dat niet helemaal meer het geval omdat politici en NS in termen van wegvoertuigen denken. In Nederland rijden dus treinstellen die alleen in de werkplaats uit elkaar genomen kunnen worden. Je krijgt dan dit:

Zodra deze "dingen" aan het eind van hun levensduur ziin, gaan ze naar Mijdrecht, waar sloper Koek er staal van maakt voor de door de politici en NS-hotemnetoten zo aanbeden rijblikken die in Born weer verder problemen veroorzaken. Problemen  met WC-loze Sprinters. Hetzelfde geldt voor de HST, je kunt er na euthanasie niks meer mee. Om over de verkeersinfarkt maar te zwijgen.

Heel anders is dat met een modulair concept, van de delen ervan kun je weer een nieuwe trein maken, die ook flink snel kan rijden.

Dit Zwitsers materieel haalt in de normale dienstregeling 200 km/u. Als je nog sneller wilt, lees intelligenter met je tijd wilt omgaan, dan neem je de nachttrein. 's Avonds instappen en 's morgens fris op in de buurt van je bestemming. Farshad Bashir maakt zich weer druk om niets, HST is totaal overbodig, evenals het vliegverkeer dat hij probeert te omzeilen. Stemvee opvoeden, dat is noodzakelijk en niet met een hetze bewerken,

  Zoals de SP al in 2005 deed.


De "Truckers" die ook heel goed door het modulair opgebouwde materieel vervangen kunnen worden en in een veel betere situatie op een station kunnen werken.

Het lokje rechts in deze "Lovetrain" met zelfs een dubbeldeksrijtuig en een bagagerijtuig kan ook ingezet worden in een goederentrein en goederenwagens kunnen daarna zelfs achter een stoptreintje gehangen worden. Nog mooier wordt het als je bedenkt dat de containers achter deze stoptrein daarna door een interlokale tramlijn meegenomen kunnen worden.

Mail

Snap je het een beetje, Farshad?


In de politiek is een hersenbeschadiging geen handycap!


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.