Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

27-12-2011, IJsland werd september 2011 geteisterd door een vulkaan, die een aswolk uitbraakte. De rimram rond de aswolk is nog niet voorbij of het elektrische rijblik komt weer boven drijven. Bij het zoveelste bedrijfje met de flitsende naam:

Miss Goldsmith Solar.

kun je dokumentatie aanvragen over een al net zo flitsend rijblik. Solar Highway, met 600 KW (een slordige 900 pk) kun je 377 km/u rijden. Waar dat in Europa mogelijk is, wordt er niet bij verteld. In dezelfde categrie valt ons aller Wubbo Ockels met z'n superbus die ook gigantische snelheden wil halen en waarvoor ook problemen opduiken. Beiden zullen de geschiedenisboeken halen, maar meer dan ook niet.

Uit de brochure:

Een 600 kW elektromotor (4 x 150 kw! in de wielen)
Een totaalgewicht van 1680 kg (inclusief de 4 elektromotoren en de accu!!!)
Een koolstofvezel carrosserie
Een accupakket dat bestaat uit de nieuwste lucht – metaal of redox flow batterijen
Max. snelheid 377 km/h
Van 0 naar 100 km/h in 2,8 sec
Speciaal ontwikkelde lage weerstand banden
Torque 1500 nm
Omloopsnelheid 12000 rpm
Achterwielaandrijving
4 wiels remsysteem
De batterijen zijn voorzien van een vloeistof koelsysteem

Let wel, de spoorwegen lachen om deze vermogens, de trein rijdt al 100 jaar elektrisch met veel succes. Maar men heeft een droom: Bovenstaande "prestaties" worden bereikt met de energie van de zon. Even de droom verstoren

Op aarde "valt" bij volle zon zo'n 1000 Watt/m2

Daarna krijgen we te maken met het rendement van een PV-paneel, dat zelfs bij de modernste PV-panelen niet boven de 25% uit komt. (Meer info):

Nemen we even een dak van een gemiddelde auto (4 meter lang en 1.5 meter breed) 6 m2. Zo'n dak levert dus theoretisch 6 KW maal 25% (bij volle zon) is 1.5 KW op. Daar kun je als fietser prima mee overweg. Maar met een totaalgewicht van 1680 kg (inclusief de 4 elektromotoren en de accu!!!) is dat wat moeilijker. Maar goed, er zit een akku in. Voor een dagelijks ritje van een uur is ongeveer 20 KWu nodig. Dan kom je al in de problemen, want er is dan 13 uur volle zon nodig om de akku op te laden. Dat ga je niet redden en zeker niet in de winter.

Maar Miss Goldsmith Solar wil veel meer.

MIJN ZONNEAUTODROOM: Inmiddels is het assortiment wat uitgedund.


Na wat futuristische links van "Youtube" volgt toch een wat voorzichtiger voorstelling van zaken. De lading van deze zonneauto's worden nog steeds gewoon aangevoerd met ons aller "Truckerjoep" die zoals bekend niet ophoudt met het creëeren van chaos.

Acceleratie 0-50 km/u 6 sec.
Maximum snelheid 130 km/u
Gemiddeld verbruik bij gemengd gebruik 9,6 kWh/100km
Actieradius met Li-ion accu 145 km (Litio Ione)
Actieradius met Li-polymeer accu 220 km
Actieradius alleen op zonnecellen 12-18 km/dag
Elektromotor met vierwielaandrijving
Nominaal vermogen 27 kW
Piekvermogen 54 kW (=72 pK)
Regeneratief remsysteem
Recyclebare body van bioplastic

Let even op dit zinnetje: "Actieradius alleen op zonnecellen 12-18 km/dag".

Dat moet toch te fietsen zijn?

Maar dat is voor Miss Goldsmith Solar nog niet genoeg. Er verschijnen visioenen van jawel, de Solartrein en goederenvervoer.


De Cargohopper. Miss Goldsmith Solar vindt opnieuw het wiel uit. De Cargohopper is een elektrisch busje, waarachter 3 minicontainers hangen. Dat zien de professionals op het spoor toch anders. Kan deze Cargohopper ook achteruit rijden? Dit is de Cargopendeltrein, doet dit probleemloos >>>

Maar bekijk het allemaal zelf en geniet van de onzin:


Om te besluiten: Europa (vooral Duitsland) staat inmiddels vol met PV-panelen en vooral de Duitsers trekken nu aan de rem. Capaciteitsproblemen bij de produktie van PV-panelen. Gelukkig is er ook het "Kombikraftwerk" dat oa gebruik maakt van windenergie, biomassa en vooral warmtekrachtkoppeling. Levert stroom aan een wereldwijd elektriciteitsnet, dat voor het transport van deze energie zorgt. Daarvan maakt de Cargopendeltrein gebruik.

Er zal alleen iets moeten veranderen aan de denkwijze, die vooral individualistisch ingesteld is. Bedrijven zullen net als vroeger aan het spoor moeten liggen, waar zij het geluid van het spoor dempen. Daarachter de woonwijken zodat de werknemers op de fiets naar het werk kunnen. De Zwitsers zijn hierin nog steeds een stuk verder, zoals deze foto van een recyclingsbedrijf met spooraansluiting.

Lading kan aan- en afgevoerd worden met de Cargopendeltrein, die getrokken of geduwd wordt met een elektrische lokomotief en zodra een industriespoor zonder bovenleiding bereikt wordt, getrokken of geduwd wordt door een containerwagen met stuurstand. De elektrische lokomotief gaat dan mee.

Met oneindig meer mogelijkheden dan het door Miss Goldsmith Solar voorgestelde egoïstische rijblik. Een stuk realistischer!

Dan hebben we nog het probleem van de onvermijdelijke akkus. (Meer info):

Vergeet die elektrische auto!

Niet onbelangrijk, deze humor van Miss Goldsmith Solar was te vinden op de site van Peakoil Nederland, dat ooit een forum had dat voornamelijk uit olieslaven bestond.

Inmiddels gesloten.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
MailMail