Deze site probeert de lachwekkende misstanden rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

4-12-2011, Uit het Algemeen Dagblad: De informatievoorziening van de NS tijdens vertragingen blijkt niet altijd volledig. Het is een doelbewuste strategie van het bedrijf om te volle stoptreinen te voorkomen. Reizigers die het advies van de omroepberichten netjes opvolgen kunnen hierdoor tot wel een derde van de reistijd langer onderweg zijn. Wanneer door een sein- of wisselstoring minder treinen rijden tussen bepaalde stations, laat de NS reizigers soms een omweg maken. 'Het kan simpelweg niet anders. De capaciteit van de stoptreinen is niet groot genoeg', aldus persvoorlichter Edwin Van Scherrenburg. Meer lezen:

De reiziger, die doelbewust ver van z'n werk is gaan wonen mag nog blij zijn DAT men z'n bestemming bereikt. De oorzaak en de oplossingen worden hieronder gegeven.

Capaciteit onvoldoende. Klopt, een gevolg van een verkeerde systeemkeuze. Afsluitend treintje (drie keer verlengd) laat zien dat dat anders kan. Op stations kan ook wel e.e.a. verbeteren. Opstelsporen voor reservematerieel zijn gesloopt. Men moest concurreren tegen de automaffia die naderhand ook tegen capaciteitsproblemen op liep en nog steeds op loopt. De meutte olieslaven vluchtte naar de trein.
En dan raakt deze overvol!!

Wat dient er te gebeuren? Wat doen de Zwitsers bv? Daarom een paar voorbeelden van een smalspoorlijn (de enige spoorlijn in deze regio) in Graubünden.

Op het Berninatrajekt raakte een motorwagen uit het begin van de 20-ste eeuw defekt en bleef steken. Hulp bleef niet lang uit. De volgende trein bracht redding. Omdat een station daar inhaalsporen heeft, kon deze volgende trein natuurlijk voorbij rijden, maar koppelde de pechvogel gewoon aan. Dat kon omdat het materieel daar standaard koppelingen heeft. Het resultaat is hier te zien. Opname gemaakt in Pontresina stamt uit de jaren 80 van de vorige eeuw. De defekte motorwagen zit bijna achter in de trein.

Omdat er standaard koppelingen gebruikt worden is het ook mogelijk goederenwagens mee te nemen. "Truckerjoep" kan werk vinden bij het spoor. Hier de "Engadiner-pendel" onderweg naar dat zelfde Pontresina met een lading hout, een klimaatneutrale brandstof op weg naar de meubelindustrie. De "Engadiner-pendel" is hier opgebouwd uit een motorwagen uit 1939 en een stuurstandrijtuig uit 1980. Meer over de Rhätische Bahn.

Ook andere "fratsen" zijn mogelijk. Hier gaat de defekte Bernina-motorwagen op weg naar de werkplaats in Landquart. In een reguliere trein. Alles is één op één te copieren voor een normaalsporige spoorlijn als NS.

Zo kan bv het postverkeer weer van de "snel"weg naar het spoor. Gewoon in de reguliere trein. In de daluren natuurlijk. Reden om rangeerloks weer in te voeren, die dan ook simpel gebruikt kan worden om defekte treinen op te halen. Deze uit de jaren 50 stammende rangeerlok (regelmatig gemoderniseerd) zorgt voor een modulaire opbouw van het materieelpark.

Het is dan ook niet nodig een oud treinstel compleet naar  de schroothandel af te voeren (zoals dit nu met "Materieel 64" gebeurt), je vervangt alleen dat wat vervangen moet worden. Zoals (nogmaals) dat voorbeeld in de afsluitende trein, die in dit geval bestaat uit motorwagen en stuurstandrijtuig uit 1982 en een tussenrijtuig van begin 21-ste eeuw. Daar achter een stuurstandrijtuig uit de jaren 60 van de vorige eeuw en tot slot die goederenwagen met twee containers.

Zo maak je een spoorbedrijf flexibel en zoals het eerste voorbeeld laat zien is een incidentele lange trein geen probleem.

Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.