Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

29-2--2012. AL TWEE JAAR is men al aan het azijnzeiken over de OV-chipkaart. Toppers zijn @ROVER en beroepskankeraar @Farshad Bashir.

TWEE JAAR en het houdt maar niet op. Veel bewondering voor TLS, maar een troost, de meeste OV-chipkaarten werken zonder problemen, dus waar @ROVER en beroepskankeraar @FarshadBashir het over hebben weten ze waarschijnlijk zelf niet.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Dit heet INFOBEPERKING. Vraag een oliejunk of ie al es van Peakoil gehoord heeft en men staat met de bek vol tanden. Een algemene Hollandse kwaal, waar men meer weet van Paul de Leeuw dan van de afhankelijkheid van olie.

Men wil het ook niet weten. Een vrouw die haar rijblik op het gazon met een tuinslang en een spons knuffelde kreeg van oom agent een bon en stelde een onderzoek in de buurt in naar de klikspaan. Op een vraag of ze al van Peakoil gehoord heeft is het antwoord: "Ze moeten es wat aan de hondepoep doen".


TWEE JAAR GELEDEN.

Probleem:

Uit RNW wereldkrant: De regio Rotterdam heeft afscheid genomen van de strippenkaart. De ov-chipkaart is nog het enige vervoersbewijs.

Het regent klachten over de OV-chipkaart, maar zijn die terecht?


Oorzaak:

Tot 1980 waren er in Rotterdam talloze bus- en trammaatschappijen. Tot 1965 was er zelfs nog de RTM met een uitgebreid tramnet die oa naar Oostvoorne en Hellevoetsluis reed. Op een groot deel van het tracé rijdt nu de metro. Allemaal met een eigen tarief- en kaartsysteem. Een kaartje van de RTM-tram was niet geldig in de bussen van de RTM, laat staan in de bussen van "de twee provinciën of "van Gogh".

Op alle Openbaar Vervoer was ook nog controle, door de buschauffeur of een conducteur. Zwartrijden bestond niet. De conducteur pakte je gewoon in je kraag en smeet je naar buiten.

In 1980 maakte de strippenkaart, door sommigen "stroppenkaart" genoemd, daar een eind aan. Met de strippenkaart kon "geknoeid" worden. Controle werd ook minder. Er was concurrentie van het autoverkeer en dus moest er bezuinigd worden. Toen in Rotterdam en Amsterdam ook nog een metronet verscheen was het hek helemaal van de dam. Daar was nauwelijks controle. De metro werd onveilig door allerlei onfrisse lieden.

De bouw van de metro is ook niet zonder problemen. Rotterdam werd jarenlang doorsneden door een kanaal door de stad, in Amsterdam zijn problemen met het grondwater en ook in Keulen zijn er grote problemen omdat criminelen het staal voor de damwanden verpatst hadden. Hou het openbaar vervoer dus bovengronds en maak de binnenstad autovrij. Dan is iedereen gelijk. Zie Karlsruhe hierboven!


Oplossing:

De OV-chipkaart gaat daar verandering in brengen. Controle is veel eenvoudiger en als je een beetje oplet (in- en uitchecken) is er niets aan de hand. Veel Japanse steden weten al jaren niet beter en ook in Rotterdam begon de proef met de OV-chipkaart al 7 jaar geleden. Tijd genoeg om om te schakelen.

De strippenkaart is na verloop van tijd ook geaccepteerd.


Geen zin in omschakelen? Neem de fiets, want ook autorijden wordt duurder. Niet alleen door de brandstof, maar door parkeren (dat ook duurder wordt) en files, want de KM-heffing ziet men ook al niet zitten.

De fiets dus. Met de fiets heb je doorgaans geen parkeerproblemen, geen files, ongevoelig voor gerommel met brandstofprijzen en je bent niet traceerbaar.

Word je een dagje ouder? Dan is er de ligfiets of elektrische fiets. Een fiets repareer je zelf, met een lekke band loop je naar huis of je plakt hem ter plaatse. Loopt de ketting er af, is dat meestal je eigen schuld, maar na wat vuile handen fiets je gewoon weer verder. Ook met een lege akku van een elektrische fiets kom je trappend nog thuis. Daar kun je de akku met windenergie weer opladen.

Moet je verder weg, is daar de trein, waar je je fiets ook meestal kunt meenemen. Aan de ligfiets en de elektrische fiets kan een apart hoofdstuk gewijd worden.


Als belachelijkheid dodelijk was geweest, zou Nederland vol gelegen hebben met lijken.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
MailMailMail