Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

15-2-2012, De storm over NS is een beetje gaan liggen, net als de "Salonsocialistische" politici. De Polen zijn nu weer aan de beurt. Over Polen gesproken: De Zwitserse verlader Hupac groeide het afgelopen jaar met 13.7%. Meer lading werd per spoor vervoerd. De vrachtwaggel, bekend van ongevallen, dronken of onder invloed van drugs verkerende chauffeurs uit het Oostblok, is op z'n retour. Er is ook geen elektrisch alternatief, geen akku die voldoende capaciteit kan leveren voor uren durende ritten uit Verweggistan. Meer lezen.

De wereldkrant van een jaartje geleden: In Tiel is een dronken Poolse vrachtwagenchauffeur aangehouden die op een paar plaatsen met zijn truck schade had veroorzaakt. Iemand waarschuwde de politie nadat de zwalkende vrachtwagen een bedrijfspand had geraakt. De chauffeur werd op een provinciale weg bij Tiel aan de kant gezet. In de cabine lagen allerlei geopende bierblikjes. Uit de blaastest bleek dat hij vijf keer de toegestane hoeveelheid alcohol op had. Uit verder onderzoek bleek dat de Pool onderweg ook een rotsblok, een boom en mogelijk een ander gebouw heeft geraakt. Zijn rijbewijs is afgenomen.

Moeilijk, zo'n transportclub. Dat kan toch anders?

Neem nou dit init
iatief:



Hier wordt van afval biogas gemaakt. Met dit biogas kun je een stirlingmotor laten draaien die een generator aandrijft en de restwarmte gebruiken voor verwarming voor kassen, woningen en gebouwen enzo. Warmtekrachtkoppeling. De stroom kun je gebruiken voor lokaal transport.

Dat zou de firma Zoneco zich ook eens moeten realiseren in z'n plugaktie voor zonnepanelen. Het Kombikraftwerk kan deze klus wel aan. Verder natuurlijk stoppen met de import van levensmiddelen uit Verweggistan.

En ook in Valburg heeft men "die Nase vorn". Het Multimodaal Transport Centrum komt er mogelijk toch. Sluit dat niet prachtig aan?

Uit de Gelderlander: VALBURG - De Nijmeegse wethouder Jan van der Meer en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen zijn niet bepaald te spreken over de kans dat er alsnog een overslagstation voor containers in Valburg komt. De gemeente Overbetuwe, die het plan jarenlang heeft tegengehouden, staat niet langer afwijzend tegenover zo'n voorziening. Meer lezen.

De problemen in deze regio zijn enorm. De onbeduidende gemeente Renkum kent men vooral van de verkeersinformatie. Omroep Gelderland bericht: RENKUM - Op de snelweg A50 tussen Renkum en Valburg is sinds deze week tijdens de spitsuren permanent een bergingsvoertuig aanwezig. Meer lezen:

In de vervoersregio Arnhem waren ooit railplannen (KAN, Knooppunt Arnhem-Nijmegen. (Meer info):).

Maar daar is nu niets meer van te merken. Als het aan de overheid (de burger dus, met de pest aan Poolse chauffeurs) ligt krijgt het VIA15-projekt prioriteit. Multimodaal centrum Valburg, waar de goederen, met de Betuwelijn aangevoerd, verder het land in kunnen, zag men niet zitten.

Nadat eerst de Raad van State in september 2002 een streep door het Regionaal Structuurplan zette, en vervolgens uit een nut- en noodzaakonderzoek bleek dat er te weinig publieke steun was, besloten de provincie, de gemeente Arnhem en het KAN in november 2002 het plan te schrappen. Overbetuwe en Nijmegen (na de verkiezingsoverwinning van GroenLinks in maart 2002) hadden al eerder dat jaar hun steun opgezegd.

En dus krijgt de burger (met de pest aan Poolse chauffeurs) waar hij om vraagt. Meer geluidshinder, meer fijn stof, grotere afhankelijkheid van olie uit politiek instabiele gebieden. Participatiebijeenkomsten vonden in maart (2011) in de regio plaats. (Meer info):

Terwijl rijkswaterstaat, de verkeersproblemen op traditionele (olie-afhankelijke) wijze te lijf gaat, fuseren de Zwitserse spoorwegmatschappijen verder. In het Zwitserse St.Gallen fuseren de Appenzeller Bahnen met de Trogenerbahn (gewoon tussen het overige verkeer), middels de Durchmesserlinie. Het railtransport krijgt hier de plaats die het verdient. (Meer info):

Maar dus door automaffia middels VIA15 volledig genegeerd. Zoals in de uitleg van de Rijnlijn al verklaard, kan het railtransport goederen- en personenvervoer volledig combineren.

Er is voor Nederland nog hoop: Peakoil. (Meer info):

Valburg, in de oostelijke Betuwe, de Betuwelijn, dichtbij de Maaslijn, de Veluwe en stadsregio KAN (Arnhem-Nijmegen) om de hoek. Verspoor deze regio. Heel Nederland kan per spoor vanuit hier bediend worden. En met de vernieuwde intercyties (DDZ) is e.e.a. nog te combineren ook.


Laat u niet afleiden van uw smartphone door het verkeer!


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.