Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Terwijl de NOS weer loopt te kwijlen over een tweecilinder rijblik uit de knoflookzone, gaan de Zwitserse spoorwegen samen met Stadlerrail gewoon verder met innoveren.

Als Ersatz beschafft SBB Cargo bei der Stadler Winterthur AG 30 neue, zweiachsige Hybridloks (Typ Eem 923 Hybrid). Sie kommen im leichten Zustell- wie auch im Rangierdienst zum Zug. Die Investitionen belaufen sich auf knapp CHF 88 Mio. Das neu entwickelte Modell basiert auf der Rangierlok Ee 922, die bei der SBB bereits beim Personenverkehr für Rangieraufgaben im Einsatz steht. Die Hybridversion für SBB Cargo verfügt über zwei Elektromotoren sowie einen ergänzenden Diesel-Hilfsantrieb für das Bedienen von Anschlussgleisen ohne Fahrdraht. Die Eem 923 Hybrid erreicht eine Maximalgeschwindigkeit von 100 km/h.

Deze en alleen vergelijkbare toepassingen zijn gerechtigd biodiesel te gebruiken. In Nederland bestaan nog nauwelijks rangeerlokomotieven, laat staan elektrische en al helemaal niet om modulair een personentrein op te bouwen. Laat staan goederenwagens toe te voegen. Men raast liever met vrachtwaggels de vangrail in. De spoorwegen: Eendracht maakt macht, 4 x Eem 923 aan het werk.

Het idee is overigens niet nieuw, al in 1943 verzorgde de smalsporige Gea 2/4 in het ook al Zwitserse Chur het rangeren tussen de met 11 kV wisselstroom overspannen sporen van de RhB en de met 2200 volt gelijkstroom overspannen sporen van de Chur-Arosa-bahn. In 1967 werden de akkus vervangen door een dieselaggregaat. Vervang de diesel door een installatie die met waterstof overweg kan en er is weer een probleem opgelost. Op elk station is een netwerk beschikbaar, wat houdt je nog tegen?

Dit idee is één op één toepasbaar op de Rijnlijn. Groenslinks deed onlangs een oproep voor groene ideëen. Nou, hier is er één. Hebben de politici dan helemaal nergens verstand van dan van elektrische auto's? Betalen we ze voor deze onzin?

Natuurlijk is er voor professioneel vervoer in de stad en voor enkele privé-automobilisten elektrisch rijden nu al een goede zaak, maar zolang wij afhankelijk zijn van de huidige accu’s zal er geen doorbraak komen voor elektrisch rijden. In een Tesla zit meer dan 700kg aan accu’s om een redelijke actieradius te kunnen aanbieden en in de wat goedkopere auto’s is dit nog altijd meer dan 500 kg. Dit dode gewicht moet de hele rit meegezeuld worden en dat kan nooit een efficiënte situatie worden.

Het wachten is op een vervangend alternatief en zoals de zaken er nu voorstaan duurt dat nog vele jaren. Misschien wordt dat waterstof als brandstof of iets totaal nieuws dat de automakers in petto voor ons hebben, maar een massaproduct als alternatief is niet op korte termijn te realiseren. Lees meer:


Bij het zoeken naar een parkeerplaats is een auto een onmisbaar hulpmiddel.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi.
MailMailMail