Deze site probeert de lachwekkende misstanden in de samenleving aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

Terwijl de NOS weer loopt te kwijlen over een tweecilinder rijblik uit de knoflookzone, gaan de Zwitserse spoorwegen samen met Stadlerrail gewoon verder met innoveren.

Als Ersatz beschafft SBB Cargo bei der Stadler Winterthur AG 30 neue, zweiachsige Hybridloks (Typ Eem 923 Hybrid). Sie kommen im leichten Zustell- wie auch im Rangierdienst zum Zug. Die Investitionen belaufen sich auf knapp CHF 88 Mio. Das neu entwickelte Modell basiert auf der Rangierlok Ee 922, die bei der SBB bereits beim Personenverkehr für Rangieraufgaben im Einsatz steht. Die Hybridversion für SBB Cargo verfügt über zwei Elektromotoren sowie einen ergänzenden Diesel-Hilfsantrieb für das Bedienen von Anschlussgleisen ohne Fahrdraht. Die Eem 923 Hybrid erreicht eine Maximalgeschwindigkeit von 100 km/h.

Deze en alleen vergelijkbare toepassingen zijn gerechtigd biodiesel te gebruiken. In Nederland bestaan nog nauwelijks rangeerlokomotieven, laat staan elektrische en al helemaal niet om modulair een personentrein op te bouwen. Laat staan goederenwagens toe te voegen. Men raast liever met vrachtwaggels de vangrail in.

Het idee is overigens niet nieuw, al in 1943 verzorgde de smalsporige Gea 2/4 in het ook al Zwitserse Chur het rangeren tussen de met 11 kV wisselstroom overspannen sporen van de RhB en de met 2200 volt gelijkstroom overspannen sporen van de Chur-Arosa-bahn. In 1967 werden de akkus vervangen door een dieselaggregaat.

Foto Eddy Konijnendijk.

Dit idee is één op één toepasbaar op de Rijnlijn. Groenslinks deed onlangs een oproep voor groene ideëen. Nou, hier is er één.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
MailMailMail