Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

Vandaag, 4-2-2012, nog maar es de gevolgen van de winter, die vroeger helemaal niet zo rampzalig waren en voor sommigen nog steeds niet zijn. Het begon allemaal rond de jaren '50 van de vorige eeuw. Automaffia in opkomst, maar omdat verreweg de meesten in de buurt van hun werk woonden, viel daar niet veel aan te verdienen. Daarom werd het tot dan over het spoor verlopende openbaar vervoer aangepakt. Vooral interlokale tramlijnen verwenen. Van de talloze tramlijntjes is er niet één meer over. Alles werd "verbust".

Het werd nog veel gekker, mensen die tot dan in de stad woonden werden gestimuleerd maar "rustiek" op het platte land te gaan wonen. Eén voorbeeld uit de Rijnmond, waar kinderen in de Rotterdamse wijk Pendrecht opgegroeid in Oud-Beierland of nog verder naar Numansdorp een huis kochten en zo de aanzet vormden voor de huidige crisis op de woningmarkt. De RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) was inmiddels willens en wetens verwaarloosd en opgeheven. De bussen liepen vast in de blikmassa die alsmaar goter werd.

Dit was nog maar het begin, velen verhuisden zelfs naar Brabant, Friesland of het oosten van het land omdat door de nieuw aangelegde snelwegen als de A29 en A4 het wonen op het platte land er niet leuker op maakte. Oorzaak en gevolg. Werk bleef in de randstad. En al snel liep het totale (auto)verkeer vast. De olieslaaf vluchtte naar het openbaar vervoer, dat de massa forensen ook niet meer aankon.

De trein, ruggegraat van het OV, was al "gemoderniseerd" en het personeel wegbezuinigd. Het aankoppelen van losse rijtuigen was niet meer nodig, snelle lichte metro-achtige treinen deden hun intrede. Tot op de dag van vandaag staat betrekkelijk nieuw materieel weg te roesten. "Ter zijde gesteld". Duitse meersysteemlokomotieven hebben hun taak grotendeels overgenomen. De rest van het goederentransport gaat per vrachtwaggel die ook bij goed weer regelmatig gaat liggen, zelfs een regenbui is teveel voor de blikmassa.

En juist als het weer door het broeikaseffekt extremer wordt, laten deze opgevoerde trams van NS het afweten en niemand snapt waarom, komt voorleestaart Sacha de Boer, wonend in Amsterdam en werkend in Hilversum die haar klep niet kan houden en probeert nog wat slimme vragen te stellen aan weer een NS-direktielid, ook met de mond vol tanden. Elk jaar de zelfde problemen, elk jaar dezelfde maatregelen en elk jaar dezelfde chaos.

De conclusie: Kinderen op school leren niet meer hoe je met het railvervoer de meest inventieve combinaties kunt maken. Men leert zelfs niets meer over techniek. Men leert ook niet dat voeding weer net als vroeger uit de regio komt en dat de omvallende vrachtwaggels totaal overbodig zijn. Over vrachtwaggels gesproken, die vervoeren tegenwoordig ook lucht, hier tonnen staal met wat snoeiafval dat veel goedkoper ter plaatse versnipperd had kunnen worden en zelfs als brandstof in de plaatselijke microwkk's verstookt had kunnen worden. Zie de blunders over "Wageningen klimaatneutraal".

Maar Wageningen en ook de rest van de bananenrepubliek weet het niet meer.

Men wil ook niet weten dat juist deze bliklawine voor een groot deel verantwoordelijk is voor het broeikaseffekt, men ontkent dat glashard en dat is eigenlijk de mooiste aanzet voor de spreuk.


De mens, het enige wezen dat democratisch z'n eigen slachter kiest.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.
Mail