arial,helvetica,sans-serif;">Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten.

 

Er begint beweging te komen in de "transportellende". Al moet het klootjesvolk nog helemaal omschakelen:

Uit RNW wereldkrant van 5-2-2012: Winter zorgt opnieuw voor chaos spoor. ....De intercity’s van en naar Utrecht vielen helemaal uit. De stationshal zag zwart van de honderden gestrande reizigers.....

Let wel, het is zaterdag, de meesten hoeven niet aan het werk. Wat moet je dan in een trein naar Utrecht?
Funshoppen?

En ook: ......Minister Schultz van Verkeer heeft de NS en ProRail om opheldering gevraagd....

En er is meer waar op deze site, de voorafgaande weblog en talloze forums al jaren gewaarschuwd is: .....Om nieuwe problemen te voorkomen, schakelt Schultz buitenlandse experts in, bijvoorbeeld uit Zwitserland. De minister hoopt dat buitenlandse deskundigen kunnen helpen omdat die ervaring hebben met winterse omstandigheden.....

De oorzaak is en blijft de sneeuw, die opstuift, deels ontdooit, onder de trein blijft plakken en onderweg, dus ook op stations en wissels er weer afvalt. Met  DIT als resultaat. Met name die Zwitsers verwarmen hun wissels elektrisch en dat is omdat de Zwitsers 15000 volt WISSELSTROOM op de draad hebben staan die simpel omlaag te transformeren is tot een spanning die geschikt is om die wissels te verwarmen, maar ook andere zaken die je in de winter wilt verwarmen, zoals bv de trein zelf. Maar de vorige minister  WILDE niet omschakelen naar 25 KV, zodat NS veroordeeld is tot een zielige 1500 Volt op de draad die eigenlijk alleen nog geschikt is voor een interlokale tram, die in Nederland niet meer bestaat. Het materieel:

Als de minister even meekijkt:

Dat is met modulair opgebouwde treinen geen enkel probleem. In NL wel, dan gaan er in één klap 4 bakken aan de kant.  En zo doen de Zwitsers dat met hun "Domino".



Zo kort genoeg, NS? Minimale "compositie", die kan echt niet korter.....



Dan volgt.....



Eén bak erbij en......



Kan ook zo.....



Nog maar een bak erbij......, maar kan nog langer....

en ook de Zwitsers tobben met de kou:

Trouwens: .....Ook het autoverkeer had opnieuw last van de kou. De Wegenwacht draaide overuren. Veel automobilisten strandden omdat hun accu de kou niet aankan. De gladheid leidde op de A27 bij knooppunt Hooipolder tot een kettingbotsing. Dertien auto’s botsten op elkaar; drie mensen raakten lichtgewond.....

Dat laatste is bij NS nog nauwelijks gebeurd. Om de lol af te sluiten: Luchthaven Schiphol kampte opnieuw met vertragingen die konden oplopen tot een uur. Tientallen vluchten werden geannuleerd.

Het is gewoon winter, ga sleëen, een sneeuwpop maken, sneeuwballen gooien met de kinderen uit je straat, ga schaatsen, geniet van de winter, maar denk na over......


Blunders uit het verleden bieden wel garantie voor de toekomstige chaos.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.