Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

NOS radio1 blert over Prorail en Syntus. Ook Farshad Bashir bemoeit zich er tegenaan.

Ha! Het voorstel van partijgenoot van Aptroot (Remkes) waarin gevraagd wordt NS op te splitsen & te verzelfstandigen:

Tweet:
De infobeperking van de politiek!

Iets vergelijkbaars is te zien bij oom agent.  Tweet (mogelijk verwijderd):









Meer lezen:


Voed kinderen dus op met trein en tram, zodat men voorbereid is op de toekomst. Vergeet het nostalgische en het egoistische maar laat ze kennis maken met techniek die om kan gaan met duurzaam opgewekte stroom. En begin er vooral jong mee.

Twee jaar geleden: De problemen op de Maaslijn en bij Syntus hebben al voor veel rode koppen gezorgd bij de forums. Hoe lossen de Zwitsers zoiets op?

Hier een modern treinstel dat probleemloos versterkt kan worden en zelfs goederenwagens meeneemt. De Hollanders komen dan niet verder dan "Lightrail". En dat kan het verkeersinfarkt van vrachtwaggels niet de baas.

Dit voorbeeld wel. Dus....

En nu 10-5-2012: Uit Tubantia: DOETICHEM - Syntus zit in de financiële problemen. Het bus- en spoorbedrijf leed in 2011 een verlies van ongeveer 5 miljoen euro. „De situatie is niet rooskleurig, maar we staan niet aan de rand van een faillissement. We zetten in op een verbeterprogramma, zodat we de organisatie weer kunnen stabiliseren”, aldus een woordvoerster. „We hebben het vertrouwen van de aandeelhouders.”

Belangrijke oorzaak voor de tegenvallende cijfers is volgens Syntus de te snelle groei die het bedrijf de laatste jaren doormaakte. „We verwierven in korte tijd veel nieuwe gebieden. Eén probleem was dat we meer personeel moesten inzetten om te voldoen aan de dienstverlening die we hadden beloofd”, zo zegt de woordvoerster. „De kosten vielen daardoor hoger uit.”
Lees meer:


Neem daarbij de gestegen brandstofprijzen. Voor elke bus (en ook voor elk treinstel dat oa Syntus exploiteert) is een chauffeur / machinist nodig. Zoals hierboven al aangegeven kan e.e.a. gecombineerd worden en dus ook verduurzaamd worden. Hoe doen bv de Zwitsers dat?

Simpel voor Syntus, maar ook Arriva en Veolia om dus niet langer op één paard te wedden en zich ook in het goederenvervoer te storten.

Dat zit al deels in de puree, het mes snijdt dan aan twee kanten. Beide hier getoonde "Triebwagen" zijn net als bij Syntus, Veolia en Arriva van particuliere spoorwegmaatschappijen. Het concept werkt ook anno 2012 nog steeds. Maar de Neeeeederlandse politiek denkt in wegverkeer en dus zijn er problemen. En dan is Peakoil nog niet eens genoemd. Dan wordt het pas echt leuk. De motorwagens hierboven zijn voorzien van buffers en standaardkoppelingen en kunnen:

De hierboven getoonde motorwagens zijn van oudere bouwdatum maar nog steeds goed te verhandelen. Voor de Nederlandse situatie kunnen in geval van aanschaf de trafo's verwijderd worden en kan een moderne chopperinstallatie ingebouwd worden. Diesellijntjes onder de draad brengen. Je wou toch elektrisch rijden? Handel er dan ook naar.

Treinen en trams zien er in het vervolg zo uit.


Foute keuzes zorgen voor goede verhalen.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk klimaatkombi helemaal.