Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

11-8-2012. Dank voor deze tweet die aantoont hoe gevaarlijk dom mensen bezig zijn.

Val nu om! Boontjes uit Kenia : €7. Zomerse inlandse bij uitstek! Veilingprijs tuinder €0,86

Dat spul laat je dus liggen, alleen een gek betaalt € 6.99 per kilo. En het is niet nieuw, ruim twee jaar geleden:

VIA15, in een vorig bericht al aangekondigd, is een gevolg van lange rijen regelmatig omvallende vrachtwaggeltjes uit Zuid-Europa. Vrachtwaggels uit Spanje, Italie, Marokko en ook vanaf Schiphol, waar de vliegtuigjes uit Israel of verder landen. Deze transporteurs brengen ons de "nodige" groenten uit Verweggistan.en veroorzaken kilometers files, waardoor Rijkswaterstaat zich genoodzaakt voelt om nieuwe wegen en knooppunten aan te leggen, waarna weer honderden vrachtwaggelchauffeurs denken: "Kom, er is weer ruimte" en er weer nieuwe files ontstaan en Rijkswaterstaat..........

Het wordt eentonig.

Zo komt het dat je morgen en overmorgen en volgende week en volgende maand en volgend jaar......... het wordt eentonig, steeds weer in de file staat. Louter en alleen omdat je zonodig tomaten, bananen, chinese kool uit Israel, sperziebonen en snijbonen uit Egypte of Marokko of zelfs Kenia (in de zomer notabene) wilt.

Dit zijn de plakkertjes van de groenten die met bovengenoemde vrachtwaggeltjes aangevoerd zijn. Helemaal uit Colombia, Israel, Marokko, Egypte, Spanje, Italie.


Heel veel files koste dat. Dat komt er van. De file koop je zelf. Inclusief geluidsoverlast, fijnstof, enz. enz.

Let even op de datum op de plakkertjes. Winter!

Een recept daarom:

Gerst met sperziebonen in de oven.

200 g. gerst, 250 g. sperziebonen, 2 tomaten, 4 dl. groentebouillon, 1 laurierblad, 1 theel. gemalen lavas, bonekruid, zout, 25 g. boter, 1/2 theel. basilicum, 50 g. geraspte kaas.

Was de gerst en laat uitlekken. Was de bonen, haal ze af en snijd ze in stukken. Snijd de tomaten in plakken. Verwarm de bouillon met het laurierblad en de lavas en roer de gerst erdoor.

Laat het mengsel 1 uur koken. Verwarm de oven voor op 200 °C. Kook de sperziebonen met het bonekruid 'beetgaar' in ca. 10 min.

Leg de helft van de gare gerst op de bodem van een ingevette ovenschaal, leg daarop de helft van de sperziebonen, vervolgens de helft van de tomaten met een snufje basilicum en strooi daarop de helft van de kaas.

Herhaal de procedure. Leg hier en daar een klontje boter en zet het gerecht 30 min. in de warme oven tot het goudbruin. De schotel kan ook door en door verhitten en de kaas laten smelten door de schaal op een vlamverdeler op een laag vuur ca. 15 min. te verhitten.

Inmiddels, 4 jaar later, 5-7-2016, is er niks veranderd. Integendeel, nog steeds denkt men door te kunnen vervuilen. In het ziekenhuis, het personeel is verbaasd als je op de Zwitserse A1 een boete van € 580.- krijgt als je 10 km/u te snel rijdt. Nog sterker, bij biologisch winkeltje "De Kardoen" te Bennekom kachelt men fluitend 200 km om de roerdomp en geelgors bij de Wadden te kunnen zien.

Kennis van techniek ontbreekt daar volledig. Bijna voor de deur stopte ooit een tram, er staat zelfs een standbeeld met een stukje straatspoor. De eerste gedachte bij deze mutsen zijn kerncentrales en kleine windmolentjes. Niet gehinderd door enige technische kennis. Dat NS en Eneco in 2018 volledig overgaan op windenergie ontgaat ze volledig.
En het wordt nog veel leuker.

Europas grösster Klimasünder ist jetzt der Verkehr: #GlobalWarming:  https://t.co/EZdYR3FJjx https://t.co/yiHnpbtyFd @transenv #CO2

Dit zegt WWF-Schweiz, met het dichtste spoorwegnet van Europa.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) stappen in 2018 volledig over op groene stroom. Het spoorbedrijf heeft hiervoor een contract gesloten met energieleverancier Eneco.

Dat maakten de bedrijven donderdag bekend. Het contract omhelst een jaarlijks verbruik van 1,4 TWh (terawattuur), ofwel 1,4 miljard kilowattuur. Dat is vergelijkbaar met het stroomgebruik van alle huishoudens van Amsterdam.

Volgend jaar moet de helft van de treinen al op groene stroom rijden. Volgens de NS en Eneco gaat het om - voor zover bekend - het grootste 'groene contract' ooit gesloten in Nederland. Ze wilden geen financiële details vrijgeven.

De NS liet eind 2012 al weten een onderzoek begonnen te zijn naar de haalbaarheid van de overstap naar stroom opgewekt uit wind, zon, water en biomassa.

Krijg je een dure medische behandeling? Dan heb je daar volledig recht op.


Wie zijn kop in het zand steekt, zal morgen met z'n tanden knarsen.


Volg AOD op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
Mail