Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

2-10-2012. Opnieuw zijn er protesten tegen goederenvervoer per spoor.

Uit die Stentor: DE STEEG - Zet een streep door de plannen die moeten leiden tot (veel) meer goederentreinen door onder meer de gemeente Rheden. Dat dringende verzoek doet het Rhedens college van burgemeester en wethouders in een brief aan de onderhandelaars in Den Haag. Lees meer:

Men heeft liever vrachtwaggels:



Rheden vraagt Den Haag om plannen IJssellijn te stoppen - Lochem - Regio - Stentor t.co/j4LJHWau

Uit de Gelderlander: WESTERVOORT - Bij het station in Westervoort zijn in het weekend opnieuw vernielingen gepleegd. Enkele glazen daken in de fietsenstallingen hebben het moeten ontgelden. Lees meer:

De oplossing voor beide problemen is even simpel als effectief.

Richt de stations weer in als vroeger. IJssellijn en vergelijkbaare projekten zijn dan overbodig. Stations zijn dan niet langer een anonieme verzameling beton. Men vindt werkgelegenheid op een station. Het station is daarom VAN de bewoners. Men doet er boodschappen, men werkt er ook. Dat verniel je niet.

Goederen die nu per goederentrein getransporteerd worden hangen dan in delen achter de stoptrein. De Zwitsers hebben daar al op gerekend en hun materieel voorzien van standaard koppelingen.

Beter één keer zien dan TIEN keer horen:

Een paar voorbeelden van Zwitserse stations waar goederen per spoor aangevoerd worden en met kleine bestelwagens gedistribueerd worden. Dat is handig als je bedenkt dat fossiele brandstoffen op raken en dus duurder worden. Peakoil, een fenomeen dat bijna totaal onbekend is bij de domroep.

Zoals goed te zien is, liggen de bedrijven aan het spoor. De werkgelegenheid is dan ook aan het spoor. Bovendien wordt het geluid van de trein gedempt door deze bedrijven. Dit is een ideale combinatie, want ook Truckerjoep maakt elders geen lawaai meer zoals langs de Betuwelijn (A15).
Truckerjoep gaat bij het spoor werken.

En omdat de ingredienten van onderstaand recept uit de direkte omgeving komen wordt ook dat transport gedecimeerd.


Met kaas gegratineerde kool-champignonschotel.

Ingredienten: 750 g spitskool of witte kool, 2 uien, 500 g (liefst kleine) champignons, 5 el zonnebloemolie, 0,125 liter groentebouillon, peper en zout, 2 tl komijn of karwei, 200 g créme fraiche, 5 eieren, 250 g belegen Goudse kaas (plakjes), bosje bieslook.

Voorbereiding: Maak de kool schoon en snijd hem in vieren. Verwijder de stronk en snijd het blad zeer fijn of schaaf in fijne stukjes. Pel en snipper de uien. Borstel de champignons schoon en halveer eventueel. Snijd de bieslook fijn.

Bereiding: Verwarm de oven voor op 200°C. Bak in een hapjes- of wokpan de champignons in de zonnebloemolie totdat al het vocht zogoed als verdampt is. Voeg de kool uien en bouillon toe en laat zachtjes smoren. Voeg de komijn en peper en zout naar smaak toe. Dek af en laat op een lage warmtebron 15 minuten garen. Klop intussen de eieren los met de crème fraîche peper en zout.

Vet een ovenvaste schaal in en vul het koolmengsel ermee. Overgiet met het eimengsel. Bedek met plakjes kaas en zet ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven, tot de schotel goudbruin kleurt.

Serveren: Bestrooi de schotel met bieslook en dien direct heet op. Geef er niet zoals het oorspronkelijk recept witte rijst bij, maar een andere graansoort of aardappels.


En de kantoornono's komen er eindelijk achter. Nu moet alleen het muntje nog vallen voor de beleidsmakers (zonder elektrische pooierbak).

Vermindering van #CO2 uitstoot door je bedrijf te vestigen bij een treinstation http://t.co/6wxd1hudfI http://t.co/znjuxKmj7c

De vleessektor zelf? RUNDEREN!

Écht het meest veelzijdige stukje vlees. (Met dank aan Lex Us!)


Vlees, u weet wel waarom ... maar gelukkig niet hoe.


Klimaatkombi zal op diverse media interveniëren. Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.