Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

21-1-2012. Gisteren zond de Duitse zender "3sat" in het programma "Nano" een waarschuwing uit over het gebruik van olie voor de dagelijkse levensbehoefte, de oorzaak: Men haalt in de winter groente uit Verweggistan en dat levert ook nog es een verkeersinfarct op. Meer zien:

En een jaar geleden startte een "boerenkool en sperziebonentocht". Eerste "slachtoffer" was de groenteboer in Renkums Dorpsstraat. De dag ervoor werd Arnhem al bezocht, oa de biologische winkels Estafette en Dynamiek. Boerenkool, toch een wintergroente bij uitstek, was nergens meer te vinden. Bij Estafette lagen nog wel Egyptische sperziebonen, maar aan de kassa wilde men geen antwoord geven op een vraag over de onrust en miljeugevolgen van sperziebonen uit Egypte (2000 km).

En waarachtig, de "Goudreinet", (ook al een Hollandse appel) zo heet de groentewinkel in Renkum, had boerenkool, weliswaar niet biologisch en dus werd de zoektocht naar boerenkool voortgezet. Ook sperziebonen, maar zo vertelde de vriendelijke vrouw in de winkel: "De mensen willen niets anders". Volgende stop: Wageningen, "Buys & Ko" in de Bevrijdingsstraat. Geen boerenkool, wel Egyptische sperziebonen en die liggen er een jaar later nog steeds. Niets geleerd. Let wel, dit is alleen de sticker, de Verweggistanrommel ligt nog steeds in de winkel.

Op weg naar de volgende natuurvoedingswinkel, "de Kardoen",  in Bennekom. Zij krijgen een "veer in de reet". Boerenkool en maar een heel klein beetje sperziebonen.

Compliment!!

Toch nog even verder snuffelen, Ede, een filiaal van Estafette. Wel gesneden en verpakte boerenkool, compleet met afval dus. En ook weer Egyptische sperziebonen natuurlijk, "De mensen willen niets anders". Fout, de mensen willen wel anders, maar het spul uit Verweggistan wordt ze door de strot gedrukt. Maar wees gerust, het gedonder in Egypte houdt aan de grens niet op. Bijna buurland is Saoudi Arabie, met heel veel olie. Als die kraan toch eens dichtgedraaid wordt..... Dan volgen er meer berichten als deze:

Uit RNW wereldkrant: Voedselprijzen bereiken opnieuw recordhoogte. De voedselprijzen in de wereld hebben in januari opnieuw een recordhoogte bereikt. Vooral graan, suiker en olie zijn duurder geworden. De graanprijzen  zijn fors gestegen na de onrust in Tunesië, Egypte en Jordanië. Maar ook de  droogte in gebieden bij de Zwarte Zee en in Argentinië en de hevige regenval in Australië leidden tot een prijsstijging.

Ook in Zuid-Afrika gaat de kraan dicht. Daar heeft men iets op gevonden dat ook hier in de zomer zeer buikbaar is.

Zelfs in de sportclubs staan emmers onder de douche en hangt in de kleedkamer een klok die alarm slaat als iemand langer dan twee minuten de kraan open laat. Lees meer:

of deze:

Uit RNW wereldkrant: Weg uit Egypte: was dat nou nodig? De verhalen waren soms schrijnend. Duizenden toeristen hals over kop naar huis halen laat sporen na. Zowel bij de Nederlandse vakantiegangers als de plaatselijke Egyptische bevolking. Over de grote repatriëringoperatie uit de Egyptische badplaatsen is het laatste woord vermoedelijk nog niet gezegd.


En deze: Uit RNW wereldkrant: Politieke onrust kost touroperator miljoenen. De politieke onrust in Egypte en Tunesië kan TUI, de grootste touroperator van Europa, tientallen miljoenen euro’s kosten. Vanuit veel Europeselanden, waaronder Nederland, zijn reizen naar Egypte al geannuleerd. Als dat de rest van de winter zo blijft, dan kost dat TUI 20 miljoen pond (ruim 23,5 miljoen euro), zei topman Peter Long. Vanuit Groot-Brittannië worden, in lijn met het advies van de Britse regering, nog wel reizen uitgevoerd naar Egyptische badplaatsen.

En nog leuker, de hotemetoten hebben, niet gehinderd door enige kennis,  weer wat gevonden:

Uit RNW wereldkrant: Venlo wil knooppunt goederenvervoer zijn. Venlo wil een railterminal bouwen voor goederenvervoer. Deze terminal, die 45 miljoen euro gaat kosten, past in het streven van de stad om zich dekomende jaren door te ontwikkelen tot Europees knooppunt voor goederenvervoer. Zo’n 20 procent van het containervervoer van de haven van Rotterdam, gaat nu al via Venlo.

Inderdaad, ondanks de Betuwelijn. Ondanks multimodaal centrum Valburg, dat Groenslinks de nek omdraaide. Had Venlo in het verleden niet geklaagd dat het de geluidsoverlast van de goederenspoorlijn zat was? Is dat opeens voorbij?

Zodra de trein Venlo verlaten heeft, rijdt deze over enkel spoor. Er moet dus nog heel wat gebeuren, 45 miljoen is vast niet genoeg. Meer lezen:

Denk nou eindelijk eens globaal en koop lokaal!!

VARA's Radiokassa raakte gisteren al in paniek, de Ethiopische en Egyptische sperziebonen konden wegens vulkaanprobleempjes niet naar de verwende Nederlandse consument.

Misschien dat men er nu een beetje achter komt dat er ook Nederlandse groenten en fruit zijn. Nee, geen sperziebonen in april. Maar wel.... Milieu Centraal maakte een fantastische kalender van seizoensgroenten en geeft ook de landen van herkomst aan. Zodat je niet afhankelijk bent van de luchtvaart.

Want bij deze interruptie zal het zeker niet blijven. Ook Peakoil ligt op de loer.

Uit RNW wereldkrant: ‘Mogelijk vandaag weer vluchten’ Het Nederlandse luchtruim blijft ten minste tot maandagmiddag 14.00 uur gesloten, zo heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat laten weten.
Maar mogelijk ook niet.

Minister Eurlings, verstand op NUL, weet niet hoe hij naar Brussel moet komen. Toch is dat niet zo moeilijk.

De trein, rijdt op alle energiesoorten, van kolen, diesel, kernenergie tot zelfs duurzaam opgewekte energie. ALLE vervoer kan met de trein gedaan worden. Met ALLE mogelijke combinaties.

Deze website staat er vol mee!

Uit Bahnonline.ch: Zugverkehr Schweiz–Ausland: Situation im internationalen Bahnverkehr ist stabil. (Meer info):

De VARA, wie anders, maakt het nog bonter. Men vreest lege schappen bij de supermarkten. De sperziebonen uit Ethiopie, komen niet meer naar Nederland. Misschien hebben de Ethiopiers er zelf wat aan?

Prima idee, zo'n vulkaantje.

Uit Bahnonline.ch: Die Alpen-Initiative schlägt vor, im Gotthard-Basistunnel dauerhaft eine Rollende Landstrasse für LKWs einzurichten. Gleichzeitig sollen im sanierten Strassentunnel nur noch Lastwagen im Lokalverkehr zugelassen werden. Dieses Konzept ermöglicht eine „Sanierung light“ sowie die gesetzeskonforme Verlagerung. Meer lezen.

Dat zou voor meer autoverkeer de oplossing zijn. Je neemt bus, tram of trein toch ook niet mee als je je bestemming bereikt hebt? Geen sperziebonen of tomaten in Verweggistan halen is natuurlijk ook een oplossing.


Wie vrede wil heeft compromissen nodig, wie gerechtigheid wil verafschuwt ze.


Volg klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.