Deze site probeert de lachwekkende misstanden rond energie en verkeer aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

17-12-2011, Uit RNW wereldkrant: Werknemers onwel bij uitladen zeecontainer. Vijf werknemers van een distributiebedrijf van medische instrumenten in Kerkrade zijn vrijdag onwel geworden bij het uitladen van een zeecontainer met medische apparatuur. Volgens de brandweer werden de mensen waarschijnlijk onwel door bestrijdingsmiddelen. De container kwam uit Costa Rica.

Diezelfde werelkrant: ‘Nederland en Duitsland voeren bloemenoorlog’. Tussen Nederland en Duitsland is een bloemenoorlog aan de gang. Dat schrijft De Telegraaf. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zou tulpenvluchten inpikken van KLM vanuit ZuidAmerika. KLM heeft als enige toestemming om snijbloemen vanuit Colombia en Ecuador naar Amsterdam te vliegen.....

Wereldkrant: Duitsland wil tolheffing op de Rijn. De Duitse regering is van plan om tol te gaan heffen op de Rijn. Het voorstel wordt volgens het Duitse ministerie van Verkeer breed gedragen.....

.....De Nederlandse binnenvaart vervoert jaarlijks 75 ton goederen over de Rijn. Dat transport is van  groot  belang voor de Nederlandse economie. De Duitse regering denkt jaarlijks 600 miljoen euro binnen te halen met de tolhefng.

Die 75 ton zal wel "iets" meer zijn.

Een ander hersenspinsel komt van ons aller "Stichtingfrom", een éénmansclub met regelmatig last van kortsluiting. "Beter is het om heel Nederland vol te bouwen met Maglevtreinen, zodat we iets ouderwets als de fiets (en niet toegankelijk voor ouderen) niet meer nodig hebben."

Vergelijkbare ideëen komen van de automaffia, de gevolgen daarvan zijn te vinden onder het kopje verkeer. Die fiets, door deze lezer als ouderwets bestempeld, is het enige vervoermiddel dat geen brandstof gebruikt voor het gebruik, al zullen er altijd bijdehandjes zijn die de energie, nodig voor de produktie van een fiets er bij betrekken. Meestal hebben deze critici een hoestbui op wielen, die gebruikt wordt om even sigaretten te halen.
Zo houdt men de AOW betaalbaar.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de nieuwe Renkumse wijk Bergerhof.  Men kan hiervan op de hoogte gehouden worden middels een nieuwsbrief. Op zich een prima idee, dat spaart verkeer dat de laatste 60 jaar vele steden en dorpen onleefbaar gemaakt heeft en nog doet. Voorbeelden hierboven aangegeven. Maar de projektontwikkelaar zal dit aan z'n anus oxideren.

Beste dames en heren,
 
Onlangs hebben wij de 16e nieuwsbrief verspreid. Zoals je van ons gewend bent staat deze ook op de website, blabla....

Een uitgebreid inspraakweekend werd er aan dit projekt besteed om Bergerhof duurzaam te maken. Bergerhof was ooit een na-oorlogse wijk in Renkum en dat zal het ook blijven. Zoals je ziet leent de orientatie van deze wijk zich uitstekend voor gebruik van de zon als bron van verwarming. De wijk ligt zelfs op een helling, zodat elke woning van de zon gebruik kan maken.

Ook tijdens het in 2008 georganiseerde "ontwerpfestival" kwam deze mogelijkheid aan de orde al wist er nauwelijks iemand raad mee. Dat heb je als de media de informatieverstrekking saboteren. De heilige koe, het rijblik moest hoe dan ook een plaatsje hebben. Het is zelfs wettelijk door de overheid geregeld dat iedere woning 1.5 parkeerplaats krijgt, voor de heilige koe die juist zoveel overlast veroorzaakt.
Elektrisch, biobrandstof of "op waterstof"


Het infocentrum Bergerhof (inmiddels tegen de afspraken in gesloopt) had geen maquette, zodat toekomstige bewoners geen indruk van hun nieuwe wijk kunnen krijgen. Klik op de foto voor een blik op de enorme inzet van de "Zonnepanelen". Op een vraag wat er aan zonne-energie gedaan is, is het antwoord: "Toekomstige bewoners moeten dat maar zelf doen". Dat worden dan de zielige PV-paneeltjes. Huurders komen dan zelfs helemaal niet aan de bak. Het zou mooier geweest zijn als er net als aan de Wageningse Veerweg wel e.e.a. was voorbereid.

Een week ontwerpfestival naar de barbiesjes.

Maar nee, niks zon, wel twee zielige PV-panelen zouden een duurzaam sausje over de standaard huisje-boompje-beestjewijk moeten vormen.

Inmiddels heeft de bouwfirma een groot bord neergezet, zodat men een indruk van de nieuwe woningen kan krijgen. Dit zijn de koophutten. Over een paar maanden meer foto's omdat de woningen dan gereed komen. Het bord hier links is inmiddels vervangen door een bord waarop ook de luxere "twee-onder-een-kap-woningen" aangeprezen worden. Het is natuurlijk niet alleen het pleps dat in Bergerhof komt wonen, dat is verbannen naar andere woninkjes die na de bouw van het nieuwe Bergerhof op de nominatie staan om gesloopt te worden, meestal gebouwd vóór of net na de oorlog.


Een voorbeeldje van thermische zonne-energie levert deze primitieve zonneboiler, die met een halve vierkante meter collector dagelijks 1.5 kWu aan warm water levert. In april! Vergelijk dit met een even groot PV-paneel en je komt nog niet eens aan 0.25 kWu.

Reken dit om naar een woningbreed oppervlak van 16 m2, dan levert passieve zonne-energie pas echt een bijdrage in de energiekosten.

Maar Renkum wil dit niet!!

Echt duurzaam is het "Earth-ship"-projekt dat in Deventer gestart is. Daar wordt degelijk gebruik gemaakt van zonnewarmte (de enige manier om dit met een redelijk rendement te doen).


Van parkeerplaatsen kan men afzien, je wordt geacht in de buurt te werken. Overigens staan er in Wageningen al woningen, die dan wel niet met aarde bedekt zijn, maar toch uitgebreid gebruik maken van de zon voor verwarming. Maar ook Wageningen wil NIET verder borduren op dit concept. Ook daar werd kortgeleden heftig op "Zonnepanelen" ingezet.

De tijd gaat wel dringen, olieprijs blijft hoog en de nieuwe belastingmaatregelen liegen er ook niet om. Dat wordt echt humor, zeker als de toekomstige bewoners in Arnhem´s buiten gaan werken want een Rijnlijn is er nog steeds niet. Meer lezen:


Wil je een woonomgeving leefbaar houden, zul je het verkeer drastisch moeten beperken. Dat is alleen mogelijk als bedrijven aan het (lokale) spoor liggen, dat het geluid van de trein dempt. De werknemers wonen daarachter en kunnen op de fiets naar het werk.

Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi.
Mail