Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

20-7-2014 Het gaat hier over energie van de zon. Een miljarden jaren bekend fenomeen dat ook eeuwen al benut wordt, maar door de mens genegeerd wordt. Bomen. Schaduw, koeling. Reinigt lucht. Houdt de CO2-kringloop in stand. Bomen nemen CO2 op en staan zuurstof af. De CO2 uit het heden.

Dat doen alleen bomen, die al miljarden jaren voorzien zijn van zonnepaneeltjes, die elk jaar vernieuwd worden en nog door geen enkele techniek geëvenaard zijn. Evenals de stammen waaraan deze bladeren groeien, ook door geen enkel ander materiaal geëvenaard. Als bouwmateriaal, als brandhout. Geen enkel PV-paneel levert warmte.

Hout is het bouwmateriaal van Mike Oehler, Idaho, VS. Hout, een materiaal honderden malen beter dan beton dat niet goedkoop te recycelen is. De natuur helpt hierin mee met de hulp van insekten en zwammen die dit bouwmateriaal deskundig af te breken en geschikt te maken voor hergebruik.

Eén van Mike's uitspraken:

Hout is sterker dan staal, hernieuwbaar, kan simpel ter plaatse bewerkt worden met handgereedschap. Het heeft warmte en een ziel, het ruikt zelfs lekker. Het levert schaduw in de zomer en laat in de winter de warmte van de zon door.

In Arnhem (Klarenbeek) raken zwak geïnformeerden in de stress als men aan de rand van een park enkele woningen (dringend noodzakelijk) wil bouwen.

Alsof bouwgrond nodig heeft (voor 40 jaar liggen) gaan we lekker bouwen in Park Klarenbeek

Jazeker, maar dan woningen, die indien gebouwd volgens het principe van Mike Oehler, niet eens te zien zijn. Woningen die nog nauwelijks in de winter verwarmd moeten worden en in de zomer al helemaal niet gekoeld met een stroom vretende airco gekoeld hoeven te worden.

Woningen waar op het dak een volkstuin gerealiseerd kan worden. Twitter staat inmiddels vol van ideëen over dakbedekking om de woningen in de zomer koel te houden en grondgebruik te verminderen, maar geen enkel idee als hieronder volgt.

Sommigen (zelfs gestudeerde mensen) denken als een mol onder de grond te moeten leven. Na het lezen van het boek, ook als pdf te downloaden, waarin het simpel zoeken is, zullen zij tot andere gedachten komen.

Woningen waar niet eens een vloer nodig is, men bedekt de aarde met polyethyleen en de gebruikelijke vloerbedekking als tapijt, biezen tegels oid. Leiding hoeven niet in beton ingemetseld te worden maar kunnen in de omringende aarde ingegraven worden. Het zelfde geldt voor kasten die een plaatsje in die zelfde aarde vinden zonder verder ruimte in te nemen.

Er moet alleen met vakkennis gebouwd worden om problemen met water te voorkomen. Het gebied rond Klarenbeek ligt op een helling en de ideëen van Mike Oehler zijn onmiddelijk toepasbaar.

Deze opstelling vraagt om moeilijkheden, omdat het water dat van de heuvel af stroomt onder de woning terecht komt en daar z'n vernietigend werk kan doen. Velen in de Vooralpen hebben dit al ondervonden en is er miljoenen schade ontstaan.

Bij een woning als deze stroomt het water van het dak af naar het dal en wordt zelfs opgenomen door de dikke laag grond (meer dan 60 cm). Wil je toch zicht hebben op het dal, levert dit boek daarvoor ideëen.

Zelfbouwers, hier ligt je kans, met een basisskelet kan een ieder zelf een woning naar eigen idee bouwen. Zonder dat anderen zich hoeven te ergeren aan grondgebruik. Eisen aan de inrichting kun je zelf stellen en er aan voldoen.

Aan één eis valt niet te ontkomen. Het ruimtegebruik voor een prive-auto. Dat is binnen 20 jaar verleden tijd.

En ook voor "op lucht rijdende auto's"

zoals Menno Bentveld in VARA's radio-onzin "Vroege vogels" voorstelt is geen plaats. Alleen elektrisch openbaar vervoer kan dan nog bestaan.

En omdat woningen als deze absoluut geluiddicht zijn kan er een fijnmazig railnet gebouwd worden dat voor iedereen betaalbaar is. Wat geluid betreft, ook van de "gevreesde" windmolens heb je 3 meter lager totaal geen hinder. En waarom zou je je nog verplaatsen als je moestuin 2 meter hoger (of in de patio) ligt en je interieur er zo uit ziet?

Eigenlijk hoeft er in Klarenbeek (waar nu zelfs het primitieve bus-OV ontbreekt) nauwelijks iets verbeterd te worden. Slechts een simpele smalsporige railvervinding als de elders voorgestelde Rijnlijn voldoet.

Meer interessante ideëen op:


De 'populatie' auto's is te groot, de oplossing ligt voor de hand: opening van de jacht.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMail